Simulátor hotelu je projekt, který zúčastněným umožňuje v reálném čase trénovat své manažerské dovednosti a chápat důsledky svých rozhodnutí. Možná si kladete následující otázky:
Jak nastavit cenu jednotlivých služeb na jednotlivých distribučních kanálech pro jednotlivé typy tržních segmentů?
Jak reagovat na výkyvy v poptávce jednotlivých tržních segmentů?
Kdy a jak nastavit různá prodejní omezení nebo zvýhodnění?
Jak se vymezit v konkurenčním prostředí?
Jaké služby vůbec nabízet?
Jaký přístup zvolit k overbooku?
Jakým způsobem personálně zajistit jednotlivé úseky hotelu, aby byla dosažena požadovaná úroveň kvality služeb?
Kdy a jak využít různých propagačních nástrojů apod.?
To je pouze část otázek, na které může najít odpovědi hotelový manažer při použití simulátoru hotelu vyvíjeného pod vedením Vysoké školy hotelové v Praze (dnes University College Prague) ve spolupráci se společností Perfect Hotel Concept, Univerzitou Hradec Králové, Západočeskou univerzitou v Plzni, Univerzitou Tomáše Bati ve Zlíně a společností IDS Advisory.
Simulátor hotelu vzniká jako síťová simulační tréninková hra určená především pro trénink manažerských dovedností hotelových manažerů a osob připravujících se na povolání v sektoru ubytovacích služeb s cílem uvědomit si příslušné následky dobrých i špatných manažerských rozhodnutí, a to především v oblastech prodeje hotelových produktů a provozu hotelu jako takového.
Uživatel simulátoru se ocitá v roli manažera vybraného typu hotelu v určitých podmínkách specifických trhů. Typ hotelu a konkrétní podmínky a vlastnosti jednotlivých trhů nastavuje správce konkrétního simulačního běhu.
Řízený hotel tak může působit až na čtyřech různých typech trhů:
Na těchto trzích však není sám. Spolu s ním se o zájem cílových trhů snaží další uživatelé reprezentující další hotely ve hře.
Cílem je samozřejmě maximalizovat hospodářský výsledek, což ne vždy musí znamenat maximalizaci obsazenosti hotelových kapacit.
Uživatel má vedle prostoru pro zadávání několika sad vstupních dat na denní a měsíční bázi také k dispozici řadu typů výkazů o své manažerské činnosti, které mu názorně prezentují následky svých rozhodnutí a mohou ho tedy vést k přehodnocení svých dosavadních přístupů. Zároveň má k dispozici několik analytických pohledů na dosavadní vývoj relevantních trhů a činnost konkurenčních hotelů.
Trénink potřebných manažerských dovedností zde probíhá v podstatě uvědomováním si následků svých činů, tedy pochopením odpovědí na otázky typu
„Co se stane, když … ?“.
K tomu může mít uživatel k dispozici ještě lektora, který mu následky daných akcí náležitě vysvětlí. Je stále lepší, pokud děláme nedobrá rozhodnutí „nanečisto“, a to dokonce relativně zábavnou formou, než „načisto“ v realitě, kde už to tak zábavné být vždy nemusí …
Simulátor hotelu je projekt, který zúčastněným umožňuje v reálném čase trénovat své manažerské dovednosti a chápat důsledky svých rozhodnutí a je vyvíjen v rámci výzkumného projektu č. TL01000191 s názvem „Inovace systémů řízení subjektů cestovního ruchu pomocí nástrojů procesního řízení“, který je podporován Technologickou agenturou ČR.
Zdroj: HÁN, Jan: Český simulátor hotelu experimentuje s různými prodejními strategiemi. COT – Celý o turismu. Praha 3: C.O.T. media, s.r.o, 2020, roč. 2020, č. 9, s. 14-14. ISSN 1212-4281.